Magro
Alternate Text Alternate Text

Denizyolu Taşımacılığı

Tr-Ex Digital Board Tr-Ex Digital Board
Taşınan malların değeri bazında son 10 yıllık dönemde denizyolu taşımacılığı hem ithalatta hem de ihracatta en büyük paya sahiptir. 2012-2022 yılları arasında ithalatta denizyolu taşımacılığı en yüksek payını 2015 yılında %69,14 ile göstermişken bu pay 2022 yılında %65,74 olarak gerçekleşti. İhracat taşımalarında 2012 yılından 2022 yılına kadar denizyolu payı en yüksek 2018 yılında %63,31 ile gerçekleşti, bu pay 2022 yılında %59,56 oldu.

Türkiye'nin deniz yolu ihracatında ilk 5 ülke.


Türkiye’nin 2012 ve 2022 yılları arasında olan dönemde denizyolu ile taşınan ithalat yüklerinin değer bazında payı 2019 yılına kadar %60’larda seyretti; 2014 ve 2015 yıllarında değer bazındaki payı %69’a kadar yükseldi. Ancak 2020 yılının sonunda ilk defa %60’ın altına inen pay oranı 2022 yılının sonunda da %65,74 oldu. Değer bazında ihracat taşımalarında ise denizyolu taşımacılığı incelenen dönemde payını 2015-2018 yılları arasında sürekli artırdı ve 10 2018 yılında ihracat taşımalarında değer bazında payı incelenen dönemin en yüksek oranı olan %63,31’e kadar yükseldi. İhracatta denizyolu taşımacılığının değer bazındaki payı 2022 yılının sonunda %59,56 olarak gerçekleşti.


Denizyolu taşımacılığının Türkiye’nin dış ticaretindeki önemli rolü, dış ticarette ağırlık bazında denizyolu taşımalarının payı incelendiğinde daha net anlaşılabilmektedir. 2012 ve 2022 yılları arasındaki dönemde ağırlık bazında denizyolu taşımacılığının tüm ithalat taşımalarındaki payında önemli değişiklikler gözlemlenmemekle beraber denizyolunun payı tüm yıllarda yapılan ithalat taşımalarında yaklaşık %95’tir. 2022 yılı sonunda %92,22 olmuştur. Aynı dönemde ihracat taşımalarında ağırlık bazında denizyolu taşımacılığı 2015 yılı itibarı ile payını sürekli artırmaktadır. 2012 yılında denizyolu ihracat taşımalarının tüm ihracat taşımalarındaki payı oranı %75,83 iken 2022 yılının sonunda payı %80,08 oldu.

Kaynak: Utikad Lojistik Raporu 2022
Share